Literaire school

'It takes a village to raise a child!' Deze Afrikaanse uitspraak klopt helemaal. Wij vinden ook dat elk kind op allerlei manieren uitgedaagd en begeleid moet worden om tot ontwikkeling te komen. Daarom besteden wij veel aandacht aan de oneindige en fantastische mogelijkheden van boeken, (voor)lezen, taal, woordenschat en schrijven.

Geïnteresseerde lezers en schrijvers

Wij zijn een literaire school. Dit betekent dat, naast de kerndoelen, de taalvorming en de literaire vorming de hoogste prioriteit krijgen. We willen kinderen geïnteresseerde lezers en schrijvers maken. Hoogtepunten zijn bijzonder taalrijke projecten die de natuurlijke geletterdheid van de kinderen bevorderen. We hebben een boekenmarkt, een boekenkring, leesmaatjes, een rijke verteltafel en creatieve speelhoeken in de groep met lekker veel boeken erin. Kinderen schrijven allerlei teksten: gedichten, verhalen, toneelstukken, poppenkastspel of een bericht voor de nieuwsbrief. Tijdens de Nationale Voorleesweken of de Kinderboekenweek bezoeken echte schrijvers of illustratoren onze school. Kinderen zijn nieuwsgierig naar de woorden die professionele auteurs voor hen schrijven en ze bevragen hen daarover. Ze mogen ook meedoen aan de Voorleeswedstrijd en aan het Voorleesontbijt. Zo worden de kinderen uitgenodigd om met elkaar én hun leerkracht te praten over wat zij hebben gelezen en geschreven. Ze leren nadenken over de inhoud en breiden hun woordenschat uit. Hun wereld en brede kennis van allerlei onderwerpen groeit elke dag meer. Ook ouders en opa’s en oma’s worden tijdens de Voorleesweken bij de activiteiten betrokken.

Stimulerende omgeving

Ook de prikkelende omgeving vergroot het lees- en taalplezier op school. We hebben een rijke bibliotheek met fictieve en informatieve lees- en luisterboeken. We werken samen met een leesconsulente van Bibliotheek op School. Zij laat ons de nieuwste boeken zien en laat de kinderen boeken ontdekken waar zij helemaal blij van worden. Ook is er op school een boekenboom, waar kinderen gratis een boek kunnen pakken en deze, na het lezen, met iemand anders kunnen delen.